Followers

Dunia pendidikan khas

Adakah kita sedar kehadiran program integrasi pendidikan khas di Malaysia? Ramai diantara kita tidak mengetahui apa itu pendidikan khas. Ramai yang menganggap pendidikan khas ini untuk murid pemulihan khas. Sebalum itu saya akan menceritakan bidang pendidikan khas itu sendiri. Pendidikan Khas terbahagi kepada tiga bahagian, iaitu pendidikan khas pendengaran (pekak), pendidikan khas penglihatan (buta) dan pendidikan khas bermasalah pembelajaran. Pendidikan khas pendengaran dan penglihatan mempunyai sekolah khas iaitu dikenali sebagai Sekolah Pendidikan Khas. Bagi pendidikan khas bermasalah pembelajaran pula diletakan disekolah arus perdana iaitu sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan, ia juga dikenali Program Integrasi Pendidikan Khas. Di sini saya lebih menyentuh program itegrasi pendidikan khas.

Program ini dijalankan diperingkat rendah dan menengah. Murid dan pelajar diletakan mengikut umur akal, bukannya umur kronoligi. Umur murid sekoleh rendah boleh mencecah 14 tahun pada umur kronoliginya dan menengah boleh mencecah 20 tahun. Kategori yang terdapat didalam program tersebut adalah down sindrom, CP, Autisme dan pelbagai lagi yang melibatkan kecacatan pada akal. Untuk masuk keprogram ini tidak seperti murid biasa. Mereka perlu mendapat pengesahan dari doktor perubatan bahawa murid ini layak mengikuti program ini. Proram ini dijalankan seawal 6 tahun di pra sekolah pendidikan khas. Kurikulum pendidikan khas dikawal selia oleh Bahagian Pembagunan Kurikulum KPM, Bidang Pendidikan Khas.

Pandangan masyarakat terhadap golongan ini ada yang positif dan ada yang negatif. Golongan ini telah mendapat banyak bantuan dari kerajaan melalui saluran saluran yang tertentu. Pada golongan guru juga ada juga berpandangan positif dan negatif. Ramai yang tidak mengetahui bahawa program luar kelas seperti lawatan, membeli belah di pasar raya, perkhemahan dan lain-lain aktiviti luar adalah terkandung di dalam kurikulum pendidikan khas. Tapi sesetengah pendidikan yang tidak mengajar pendidikan khas (tidak semua) menganggap pendidikan khas banyak bermain dan berjalan. Di sini saya ingin tegaskan bahawa setiap apa program yang dijalankan di pendidikan khas merupakan selari dengan pekeliling pendidikan khas dan akar pendidikan khas.

Ada juga pihak pentadbir yang tidak senang kehadiran anak-anak istimewa datang kesekolah. Mereka menganggap ianya boleh menjejaskan prstasi sekolah, terutamnya peperiksaan UPSR, PMR dan SPM. Sebenarnya pelajar atau murid pendidikan khas yang mengambil peperiksaan, keputusannya tidak termasuk peratusan lulus matapelajaran bagi satu satu peperiksaan. Murid ini dibenarkan mengambil peperiksaan walaupun mereka tidak mencapai tahap pembelajarannya di atas permintaan keluarga mereka. Di lembaga peperiksaan sudah dimaklumkan bahawa murid atau pelajar pendidikan khas tidak termasuk untuk prestasi atau calon di arus perdana.

Apa potensi murid dan pelajar pendidikan khas. Mereka boleh pergi ke kelas vokasional. Kelas ini menerapkan kemahiran sepenuhnya. Senang paham, macam sekolah vokasional di arus perdana la. Di sekolah teknik sendiri pun ada program itegrasi juga, kebanyakannyer di kawasan negeri Kelantan. Di sini kita boleh kesimpulan dimana pelajar atau murid pendidikan khas ini boleh maju kehadapan dan boleh mengisi sektor sektor swasta dan kerajaan itu sendiri. Golongan OKU ini kerjanya teliti dan bersungguh-sungguh berbanding dengan manusia normal. ~ustazalong~
0 Responses